Oisterwijk 1 blijft foutloos tegen BSV 3

Afgelopen zaterdag trok het Eerste van Oisterwijk naar het wervelende Bergen op Zoom, om in de zinderende schaaktempel aldaar de wedstrijd tegen BSV 3 af te werken. Erik, op bord 5, zag zijn partij kennelijk als een hinderlijke afleiding van al het moois wat deze bruisende locatie te bieden had. Al binnen een uur dwong hij zijn tegenstander tot capitulatie, door hem een volle loper afhandig te maken. Eindelijk kon Erik zich richten op hetgeen waarvoor hij kwam: alle Bergen op Zoomse indrukken ongestoord op zich in laten werken.

Ook Arend-Jan op bord 8 liet weinig van zijn tegenstander heel. Op zijn Arend-Jans duurde het ongeveer 20 zetten voordat hij een keer een houtje op de helft van de tegenstander zette. Niet lang daarna won ook hij een stuk. Zijn opponent zag zich genoodzaakt de handdoek in de ring te gooien: 0-2.

Stefan verbaasde op bord 3 vriend en vijand door in bovenstaande stelling enkele minuten lang geen zet uit te voeren. Hij dacht waarschijnlijk aan de Catalaanse zon, aan het avondeten, aan of hij het gas wel uitgedraaid had. In elk geval niet over zijn volgende zet, want dat hij Lxh7+ zou gaan spelen, wist hij natuurlijk op zet 5 al. Dat dit offer op z’n minst licht speculatief is, hinderde Stefan allerminst. Zijn tegenstrijder bezweek vrij kort daarna onder de druk:

Ralf op bord 5 pakte zijn tegenstander vanaf zet 1 bij de strot en heeft geen moment meer losgelaten. Hij wist gedurende de hele partij de druk hoog te houden, waarna zijn tegenstander bezweek: 0-4.

Het eerste puntverlies leden we op bord 7, alwaar het invaller Ron niet was gelukt een vuist te maken tegen de Bergen op Zoomse gastheer. Zijn remise betekende echter wel dat de matchwinst binnen was, ½-4½.

De partijen van Roel lijken dit seizoen een vast patroon te volgen. Eerst worstelt hij zich naar een klein plusje, die bouwt hij vervolgens uit en net wanneer iedereen denkt dat het punt binnen is, helpt hij het feilloos om zeep. Zo ook vandaag weer, toen hij een zeer overtuigend ogende aanval wist om te buigen naar een verloren toreneindspel. Zijn opponent echter, zich kennelijk niet bewust van het speeltempo, bood op zet 40 remise aan omdat hij nog maar één minuut op de klok had staan. Roel accepteerde het halfje gretig, zette de stand op 1-5, en was vervolgens niet te beroerd om zijn tegenstander te verwittigen van het feit dat hij met zijn laatste zet een halfuur extra had verdiend.

Timardi liet op bord 1 zien iets van de speelstijl van haar wederhelft overgenomen te hebben. Ze won al in de opening een kwaliteit, ruilde in hoog tempo alles af, en liet haar tegenstander in het eindspel jammerlijk een vesting bouwen. Ze kreeg het winstplan vervolgens niet meer gevonden en ook zij moest genoegen nemen met een halfje: 1½-5½.

Rick, op bord 2, toonde zich opnieuw een betrouwbare kracht. Hoe Rick uit de opening komt of in het middenspel staat, lijkt totaal onbelangrijk voor de uitslag van de partij. Zoals Gary Lineker al jaren geleden zei: “Schaken is een eenvoudig spel: 2 personen zitten gedurende een uurtje of 4 over een bord gebogen houtjes te verzetten, en aan het einde wint Van Loy”. Vandaag was het niet anders, en Rick wist zich bij Ralf en Stefan te voegen: alle 3 presteren zij tot dusver foutloos in de competitie.

Hij besliste de eindstand op 1½-6½, waarna Oisterwijk de koppositie enkel nog deelt met de volgende tegenstander: De Baronie 2.