Oisterwijk 2: winnaar NBSB klasse 3B

Op zaterdag 7 april is de laatste ronde van de NBSB-competitie 3e klasse gespeeld. Zowel de Kemppion 2 uit Steensel, alsook Oisterwijk 2 maakten kans op de felbegeerde titel. Met gelijke matchpunten bij aanvang beloofde het een ware thriller te worden, ondanks het kleine voordeel van 2 bordpunten voor Oisterwijk.

voor de liefhebbers van tiebreak informatie:
Wanneer er geen verschil is in matchpunten tussen de nummers 1 en 2, wordt de beslissing gemaakt op bordpunten. Wanneer ook het aantal bordpunten gelijk is, wordt de beslissing gemaakt op onderling resultaat. Wanneer ook dát gelijk is, wordt de beslissing gemaakt op onderling resultaat, met weglating van bord 8.

Oisterwijk 2 moest dus knokken voor het kampioenschap, en wel uit bij DSC 2 in Dongen. Bij een minimale overwinning op DSC, zou de Kemppion al een onwaarschijnlijke 6,5-1,5 overwinning op ODI nodig hebben om alsnog het kampioenschap weg te kapen. Ieder bordpunt gold als een belangrijke!

Bij binnenkomst bleek dat DSC geen volledig team kon opstellen. Bord 8 (Peter) bleef leeg en het eerste punt kregen we cadeau. Op bord 1 (Richard) en 5 (Rob) zag het er al vroeg in de middag rooskleurig uit. Richard stond erg goed en de winst zou voor Oisterwijk moeten zijn; zou je denken… Hoe het mogelijk is blijft mij een raadsel maar de weerstand van DSC bleek te groot en Richard bleef gedesillusioneerd achter. Gelukkig eindigde de partij van Rob in een mooi ‘matje’ en was de tussenstand inmiddels 1-2 voor Oisterwijk.

Op de overige borden bleef het lang onduidelijk en Ruud (2), Teun (3), Henk (4), Thom (6) en Annelies (7) hadden nog heel wat werk te verzetten. Daar waar Thom moeite had om voordeel te halen lukte het Henk om in het late middenspel zijn tegenstander mat te zetten. De tussenstand: 2-3.
Teun en Ruud waren inmiddels verwikkeld geraakt in eindspelen waarbij ze allebei lieten zien dit behoorlijk in de vingers hebben. Een dominante loper van Ruud en als ik me niet vergis een torenoffer van Teun; spelkarakteristieken die aangeven dat beide heren voor de winst waren gekomen. 2-5 voor Oisterwijk.

Op bord 7 speelde Annelies haar partij zoals we van haar gewend zijn; rustig en beheerst. De winst voor SVO was al binnen maar zij wist natuurlijk dat we dat bordpuntje erg hard nodig hadden! Ver in het middenspel wist zij haar stukken actiever te maken en door een afwikkeling naar het eindspel toe restte haar tegenstander niets anders dan het op te geven. De eindstand is dan 2-6 voor Oisterwijk en bij thuiskomst bleek de uitslag van onze concurrent inmiddels bekend; Zij hebben het duel verloren en Oisterwijk 2 mag zich terecht de kampioen van seizoen 2017/’18 noemen.
Op 21 april, als ons vlaggenschip haar laatste ronde speelt, zullen we dit heugelijke feit natuurlijk uitgebreid gaan vieren!!!